Vietnam - Cambodja

25 januari 2013 - Siem Reap, Cambodja

Dag 100 (11/01) : Hoi An

Vandaag is het tranporteerdag. We verlaten de boot om met de auto mits één stop rechtstreeks naar de vluchthaven te rijden. Uit de vlieger nemen we terug de auto richting hotel. Tegen dan is het al 7u. ’s avonds. Niet een teletijd maar een teleplaatsmachine had hier uiterst welkom geweest. Uitgeteld eten we iets in het hotel en gaan we snel slapen. Het hotel is een zalig rustig resort waar ik nu al spijt heb dat het morgen onze laatste avond is.

Dag 101 (12/01) : Hoi An

Onze gids leidt ons door Hoi An een prachtig authentiek vissersdorpje waar om elke hoek een winkel loert en een kleermaker die je voor geen geld kledij op maat maakt. Te verleidelijk! Het zijn 2 dezelfde jurkjes geworden, één in 2 kleurtjes en het ander in zwart. Bart koopt hier zijn nieuwe trouwring. Duimen iedereen!

Dag 102 (13/01) : Hué

Vandaag Hué, de keizerlijke hoofdstad, bezocht met vele historische monumenten (Citadel, mausoleum,…). Sommigen een beetje in vervallen staat maar desalniettemin zeer mooi. Dan weer andere monumenten die half zijn platgebombeerd tijdens de oorlog maar nooit zijn hersteld. Mits meerdere likjes verf en wat restauratiewerk zou het best kunnen concurreren met China. Of toch fungeren als zijn klein broer. ’s Middags het best Vietnamees gegeten tot nu toe.

Dag 103 (14/01): Ho Chi Minh City

Vandaag kregen we een rondleiding door Ho Chi Minh City, beter gekend als Saigon. Ho Chi Mnh was de eerste koning van Vietnam en zijn mausoleum staat in Hanoi. Best luguber om een 50jaar dode man te bezoeken en hem daar zo levenloos te zien liggen. Geen nachtmerries van gekregen maar toch een beeld in mijn hoofd dat ik moeilijk zal vergeten.
We hebben vandaag veel mooie koloniale gebouwen gezien maar deze dag is een klein beetje aan mij voorbij gegaan wegens het onmenselijk vroeg opstaan deze morgen .

Dag 104 (15/01): HCMC

Vandaag was het de beurt aan de Mekongdelta. Met een bootje passeren we kleine familiebedrijfjes.  Sommige laten ons zien hoe ze te werk gaan, komt vooral neer hoe creatief je kan zijn met een kokosnoot. Naast de vrucht gebruiken ze ook de schelpen om vb vazen, handtassen te maken maar ze gebruiken de schelpen ook als brandhout. Niets gaat verloren. Uiteraard kan je alle producten op het einde van de rondleiding kopen. Ter afwisseling nemen we de paardenkar en een kleinere boot om via mangrove te varen. Best een hoog Expeditie Robinson-gehalte buiten dat we er niet hoeven te slapen (chance!).
Onze gids had ons een adresje gegeven waar de Vietnamezen gaan eten. We hebben gisteren nog maar BBQ gegeten maar het zou een zonde zijn om niets te doen met deze tip. Restaurant was op het bovenste verdiep onder de naakte hemel. Verser kon niet aangezien de scampi’s nog leefde toen we ze op een stokje voorgeschoteld kregen.

Dag 105 (16/01) : HCMC

Vandaag de Cu Chi tunnels bezocht. Dit zijn tunnels die de Vietnamezen hadden gegraven tijdens de oorlog en zijn zo smal gemaakt dat de doorsnee Amerikaan er niet in geraakt. Misbruik maken van je lengte in de omgekeerde manier, zalig! Luchtgaten werden gebouwd zodat ze eruit zagen als termietengaten. We kregen onder meer uitleg over de boobytraps en hoe de clusterbommen  werden gemaakt. Normaal gezien interesseert oorlog mij bitter weinig maar dit was echt boeiend.
Na de Cu Chi tunnels te hebben bezocht nemen we afscheid van mijn ouders. Doet toch raar en blijven achter met een leeg gevoel.  Dat leeg gevoel vullen we met een Burger King. BK Vietnam check!

Dag 106 (17/01) : transporteerdag naar Phu Quoc Island

Dag 107 (18/01) : Phu Quoc Island

Wil je een goedkoop paradijselijk resort, dan is Phu Quoc Island de plek. Phu Quoc ligt ten zuiden van Vietnam een heeft mooie tropische stranden met veel wuivende kokosbomen. Het wordt beschreven als het Phuket van Vietnam. Eindelijk onze langverwachte strandvakantie met een warme zee om in te zwemmen of gewoon naar te kijken vanuit je strandstoel. De woorden relax, boek lezen en luieren komen spontaan in me op. Worden dan ook mijn hoofdactiviteiten op dit eiland.

Dag 108 (19/01) : Phu Quoc Island

Vandaag gaan snorkelen langs kleinere eilanden aan de zuiderkust van het eiland. Snorkelen past meer in ons budget als duiken. ’s Avonds onze levende visjes (barracuda) uit de aquarium gekozen en met veel smaak opgegeten. Vandaag is onze laatste avond in Vietnam. We hebben beide spijt dat we niet wat langer blijven op het eiland blijven. Maar bon, tickets zijn geboekt en zo gaan we meer genieten van Hawaï (later op de reis). Morgen Cambodja, ben benieuwd wat dat gaat geven.

Dag 109 (20/01) : Phnom Penh

Wederom een transporteerdag : minibusje, boot, taxi, minibusje tot in de hoofdstad van Cambodja te geraken. Slechts 11u onderweg (nog steeds beter dan te moeten werken, haha, sorry). Na ingecheckt te hebben in ons hostel, gaan we op zoek naar eten. Maar eerst geld afhalen anders geen eten hé. De bankautomaat geeft enkel Amerikaanse dollars, zeer logisch. Blijkbaar kan je hier min of meer overal met USD betalen, ook zeer logisch. Snel iets gegeten met de bedoeling ons snel af te kappen. Toevallig passeren we langs de nachtmarkt. Met spijt in onze maag zagen we al dat lekker streetfood uitgestald in de typische kraampjes. Tafels en stoelen zijn hier niet aan de orde, slecht tapijten om op te zitten en te eten. Authenticiteit op en top, maar niet voor ons vanavond.

Dag 110 (21/01) : Phnom  Penh

Vandaag de hoofdstad (Phnom Penh) bezocht. We zijn oa met de tuktuk naar The Killing Fields gereden. Uitleg wiki : “Gevangenen van Tuol Sleng werden hiernaartoe gebracht en omgebracht. Om kogels te sparen sloegen de Rode Khmer kinderen dood door ze tegen bomen aan te slingeren of bij ouderen door hun hoofden met de achterkant van geweren in te slaan. Ook doodbloeden werd veel toegepast. Minimaal 17.000 mensen zijn hier omgebracht tussen 1975 en 1979. Choeung Ek was slechts één van de vele killing fields (velden des doods) in Cambodja. ” In totaal zouden er 3 miljoen Cambodjanen gestorven zijn, ¼ van de ganse Cambodjaanse bevolking.  Zeer aangrijpend, laat een heftige indruk op ons na.

Dag 111 (22/01) : transporteerdag naar Siem Reap, slechts 7u30 onderweg

Dag 112 (23/01) : Siem Reap

Vandaag fietsen gehuurd en daarmee naar Angkor (de stad) gereden. Wauw, dit staat al lang op mijn TODO lijstje, ik denk vanaf de eerste foto dat ik hier ooit van gezien heb. Eerst Angkor What bezocht, de populairste onder de tempels. Daarna Angkor Thom. Dit volledige tempelcomplex is immens groot, de Verboden Stad is er niets tegen. Ik snap nu waarom je meerdere dagen nodig hebt om al de tempels te bezoeken. We hebben dan ook geopteerd voor de weekpas. Ik denk dat dit het langste is dat we ooit op één plek zijn gebleven over de ganse reis.

Dag 113 (24/01) : Siem Reap

Vandaag tempels bezocht dat meer aan de buitenkant van het gebied liggen. Indrukwekkend. Meer dan 50 km met de fiets gereden om ze te bezoeken met een extra moeilijkheidsgraad, de hitte. Precies bodystyling maar dan in het echt. Als ik nu niet vermagerd ben!
Daarna was het tijd voor een vismassage. Je steekt je voeten in een bak water met wel 100 visjes. Die komen dan je dode huidcellen eraf zuigen. Het zou relaxerend moeten werken maar bij mij kietelde het vooral. Daarna was het tijd voor Cambodjaanse BBQ met oa krokodillenvlees. Dit vlees heeft niet zo’n uitgesproken smaak, beetje te vergelijken met kip. Soit, check!

1. Denise.:
    25 januari 2013
    Het deed papa mij goed te lezen dat ons vertrek toch een wat leeg gevoel bij jullie naliet, want ik was al bang dat jullie tien dagen met ons te lang zouden vinden. Ik heb dat lege gevoel al sinds jullie vertrek, alhoewel ik blij ben met jullie verhalen. Misschien hadden jullie een beetje een omgekeerd "lege - nest -syndroom ": je moest niet meer voor ons zorgen. (De weg kwijtraken, niet overreden worden, niet ven paardenkar of boot vallen,...)
    Na een kort paradijselijk oponthoud, zittenjullie dus weer tussen de herinnering aan een onmenselijk regime en tempels. Hier komen China, Vietnam en Cambodja samen in de "recente " geschiedenis. Heb je ook Pol POt en ode Khmer opgezocht? Dat verduidelijkt deze periode.
    Ditmaal was je je verslag wat verward, Renske : van Saigon spring je via Ho Chi Minh plots terug naar Hanoi. Tussen haakjes : Ho Chi Minh was geen koning en de luchtgaten in Cu Chi waren geen gaten maar termietenheuvels. Maar dat alles veradert niets aan de wrede geschiedenis van Zuidoost-Azië.(ik denk dat de killling fields nog erger zijn, want er was geen buitenlandse aanvaller.
    Dit lijkt wel een geschiedenisles te worden! De foto's van de tempels zijn heel mooi, en bij mij zouden die visjes veel werk gehad hebben.
    Ik hoop dat het nu toch stilaan tot binnenkort wordt. Groetjes.