Hawaii deel 2 - LA

3 maart 2013 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Dag 142 (23/02) : Spencer Beach Park

We hebben vandaag in Laupahoehoe een lokaal muziekfestival bijgewoond. Hulamuziek met bijhorende huladansers en danseressen. Gezellig, spijtig van de irritante presentatoren. Best wel fijn om eens te mengen onder de lokale bevolking. Verschilt natuurlijk niet zo fel als in Japan ofzo maar toch. Daarna hebben we Waipo Valley lookout bezocht met een prachtig uitzicht op de heilige valley. Helaas om af te dalen heb je een 4X4 nodig of goeie stapschoenen want meer dan 30km met oa steile afdalingen en zware bergop. Dan maar een stop in Waimea, een klein gezellig dorpje. Juist op tijd voor een vieruurtje in de Starbucks!
Wauw, onze camping is een upgrade, nl een binnen douche en een prachtig strand. Ook precies een veiligere camping, weliswaar nog steeds eerder een parking maar met straatverlichting deze keer.

Dag 143 (24/02) : Mahukona Beach Park

Vandaag was het tijd om tot aan de Mauna Kea, een slapende vulkaan, te geraken. Helaas ook hier heb je een 4X4 nodig.  Op de teug weg zien we walvissen water spuiten en met hun staart zwaaien. ’t Was ver in de oceaan maar overduidelijk. Hawaii doet me vaak denken aan NZ maar dan in het klein. We beslissen vanavond voor een aanrader uit de Lonely Planet te gaan. Het resto Sushi Rock heeft speciale sushirollen (vandaag marlin vis), sashimi van eel en we eindigen met een hemels dessert (Sweet patato cheescake met een macadamian crust), puur genieten.
Ons beach park heeft deze keer geen strand maar elektriciteit wat ook een groot pluspunt is. De hippies met hun ukelele krijg je er ook gratis bij. Chance dat onze auto geluidsdicht is.

Dag 144 (25/02) : Kawaihae, Spencer Beach Park

Vandaag opgestaan met een prachtige felle regenboog. Wauw, ze komen hier in zoveel verschillende formaten. Hier heb je de meeste kans om ooit troetelbeertjes te zien afdalen denk ik. Vandaag was het tijd om Kohala Valley te bezoeken. Ze waarschuwen wel dat het zeer modderig is als het juist heeft geregend. Wijselijk de vallei niet afgedaald want het was helaas aan het regenen. Daarna de slechtste Chinees van mijn leven gegeten. We hadden keuze uit vies en vettig of vuil frituur, dilemma.
Daarna was het tijd om onze auto uit te mesten en onze zakken te maken want morgenvroeg om 6u richting luchthaven. Toch  laten verleiden door een 4uurtje een ijsje met roasted coconut en macadamian nut. Damn das hier moeilijk in Amerika om op je eten te letten. Zeker als twijfelt en dan uiteindelijk beslist van 2 bollen te nemen en je er 3 krijgt. Ma wel superlekker dus mij hoor je niet klagen!
De historische site aan ons park bezocht en de bijhorende wandeling langs de monumenten. We zien muren, genre een opeenstapeling van stenen zonder cement, stelt weinig voor. Ons standaard ligt dan ook hoog na China en Japan, we zijn al te veel verwend geweest.

Dag 145 (26/02) : transporteerdag naar LA

Dag 146 (27/02) : Los Angeles

Als eerste stop in LA hebben we Venice Beach bewandeld. Amaai, ik voelde mij keiongemakkelijk, precies dat iedereen op de catwalk rondliep en iedereen iedereen uitcheckte. Hoe extremer gekleed hoe beter. Speciale sfeer. Daarna was het tijd voor Santa Monica pier, een pier met een klein pretpark waaronder een achtbaan. Vervolgens rijden we richting Hollywood, we zien dan ook snel de witte grote letters. We wandelen over de Walk of Fame, een grote teleurstelling. Eerder een vuile straat met souvenirwinkeltjes, absoluut niets magisch aan.

Dag 147 (28/02) : Los Angeles

Shopping in Santa Monica, schoenen van het merk TOMS gekocht (al in Hong Kong gezien) bij elk paar dat je koopt schenken ze een paar aan arme kindjes. Of dat het klopt weet ik ni maar het voelt goed van ze te kopen en ze zijn mooi en niet duur. Eindelijk in Bubba Shrimp gaan eten, een resto dankzij de film Forest Gump (ook al in Hong Kong gezien) dus nu werd het echt wel tijd. De Beverly Hills via Mulholland drive, mega mansions spotten en het Hollywood sign van zo dicht mogelijk te zien krijgen. Daarna was het tijd voor the strip maar dat stelde helaas ook weinig voor. Grote teleurstelling (vooral voor Bart).

Dag 148 (01/03) : Los Angeles

Eerst downtown LA rondgewandeld, waaronder het prachtige gebouw Walt Disney Concert Hall gezien. Vervolgens Long Beach opgezocht , de stad van Snoop Dog. Buiten een lang strand weinig te zien. Ze waren hun aan het voorbereiden op een Toyota rally race in april, tribunes staan der al en de eerste autobanden zijn ook toegekomen. Daarna zijn we doorgereden naar Pasadena, een gezellige buurt. Wat rondgewandeld, een laatste keer genoten van een Starbucks. Op reis bijna een dagelijks ritueel. Starbucks heeft veel geld aan ons verdiend. Ik vraag me af wat ik nog ga missen buiten Starbucks en elke dag nieuwe dingen zien en ontdekken.

Daarna Staples Center, de laatste avond dan toch naar de cinema, a good day to die hard. Ik vind in Hollywood moet je naar de film gaan. Dat is zoals geen pizza eten in Italië of geen wijn drinken in Frankrijk. We bestellen een nacho combo, een medium cola is gelijk aan 1,5L en de nacho met kaassaus is eerder kaassaus met nachos, maar mij hoor je niet klagen!
Bij het terugkeren zien we filmopnames gebeuren in onze buurt. Dan toch een klein voorsmaakje van Hollywood gekregen want sterren noppes (had ik ook niet verwacht).

Dag 149 (02/02) : transporteerdag naar Halle

We passeren nog snel langs fashion district dat meer op de kwaliteit van agora trekt, langs de supergezellige Venice Canals gereden, om dan onze auto af te geven aan de luchthaven. Langs de ene kant kan ik het niet geloven dat we naar huis vertrekken . Voor mij lijkt dit geen 5 maand, hooguit 3. Blij van iedereen terug te zien maar veel spijt dat het voorbij is, een beetje dubbel.

Dag 150 (3/03) : thuis

Bedankt lieve vrienden en familie om mijn blog te lezen, ik zie jullie snel terug!! Groetjes, Renske