Tokyo

18 februari 2013 - Tokyo, Japan

Dag 132 (14/02) : transporteerdag naar Tokyo

Dag 133 (15/02) : Tokyo

De Tokyotoren is gebaseerd op de Eifel toren maar dan in de vuurtoren kleuren. Juist wat groter maar veel minder spectaculair. Raar hoe hetzelfde gebouw een volledig verschillende indruk kan achterlaten. Vanwege de regen stoppen we in het nationaal art museum en nemen we er de gratis expo manga mee. Japans is Chinees voor ons, dus ja hè. Daarna was het tijd voor het bekendste plein in heel Tokio nl Shibuya. Als je maar één beeld kent van Tokio, diegene vol met lichtreclame, dan is het dit drukke plein hier. We genieten van een koffie met uitzicht op het plein.
We eindigen met spaghetti, best grappig hoe Japanners dit eten. Ze eten pasta zoals ze noedels(soep) eten genre met stokjes en het nodige geslurp erbij (In Japan de gewoonte van te slurpen). De saus lijkt ook meer op soep. Les van de dag : volgende keer pasta bij een Italiaan bestellen.

Dag 134 (16/02) : Tokyo

Voor de Fish Market waren we te laat (5-8am) maar de Outer Market was wel open . Smalle straten waar de verse vangst van ‘s morgens wordt verkocht aan de gewone consument. Hier is de juiste plaats om sushi aan de lopende band te eten. De hele keuken verwelkomt elke klant als hij binnenstapt, zalig.  Daarna naar een aangelegd eiland met segaworld, een planetarium en heel veel winkels. Best grappig, plaats tekort, eilandje aanleggen. We zoeken een vest voor Bart maar hij is groter (en breder) dan de gemiddelde Japanner dus helaas niets gevonden. Thans de Japanners zijn de grootste Aziaten die we tot nu toe al gezien hebben.  Veel vesten gezien dat we allebei heel mooi vonden maar het mocht niet zijn.

Dag 135 (17/02) : Tokyo

We doen onze venster open en zien Mt Fuji. Zalig, bespaart ons een treinritje. We nemen een dagpas en beginnen in Ginza, een winkelbuurt waar 5th Avenue meets Oxford Circus. Best aangenaam want de grote brede lanen zijn autovrij gemaakt tijdens het weekend. Daarna was het tijd voor de buurt Shinjuku, een gebouw bezocht waar je uitzicht had op heel Tokyo en Mt Fuji. Daarna East Shinjuki, de gekende maffiabuurt waar zich ook de “dansbars” bevinden. Maar ook vooral eet-en shopgelegenheden. Als laatste de buurt Haraju, aaaah, hier verstoppen al zotte Japanners zich! Wederom een winkelbuurt met in de ene straat vooral vintage en in de andere straat vooral, laten we het carnavalskleren noemen. Onze buit in deze 3 winkelbuurten zijn een frigomagneet in de vorm van een sushi, typische Japanse doeken en kousen in de kleur van een aardbei. Trots op mezelf.

Dag 136 (18/02) : Tokyo (Yokohama)

Vandaag hebben we sumo’s gezien, zoals bij de geisha durven we niet om een foto te vragen. Het enige verschil is dat we hier 100% zeker zijn dat het echte waren. Om een wedstrijd bij te wonen is het helaas niet het seizoen. Sumo eigenlijk wel zot want de gemiddelde Aziaat kan je allesbehalve dik noemen. Kijk naar de lift, in België tellen ze voor één persoon 80 tot 100kg, hier in de lift 15 man samen 1000 kg (gemiddeld 65kg).
We nemen de trein naar Yokohama. Mits een kleine vertraging, want we nemen de verkeerde trein, komen we toe. Helaas giet het hier. Een zware domper op ons stadbezoek, we keren dan ook snel terug. Laatste avond in Japan, en ook van Azië dus we sluiten af met een Koreaanse BBQ. Helaas de slechtste tot nu toe en bij het vlees lagen varkensoren (smaakloos en veel te taai!!).

1. Denise.:
    25 februari 2013
    Volgens je beschrijving lijkt Tokyo mij niet zo'n topper. Meer zo'n nieuwe
    stad die lijkt op al die andere steden in landen met een recente economische groei. Die moeten hun eigen karakter nog maken. Je had natuurlijk ook pech met de regen. En dan ook nog geen jas vinden voor Bart,en Japan is zo speciaal voor hem. Als ik de foto,s zie, denk ik ook : dat heb ik al eens gezien,San Francisco,Londen,NY,skyline, winkels en reclame.
    En in LA kom je te laat voor de oscaruitreikingen. Weinig verrassingen blijkbaar, en de Oscar voor beste regisseur kwam volgens kenners aan Spielberg toe. Op die 5 maanden tijd hebben jullie wel een pak mooie foto's gemaakt, en dan nog niet gesproken over watje echt gezien hebt. Jullie zullen er nog lang van genieten! Groetjes.