Shanghai - Guangzhou

10 november 2012 - Guangzhou, China

Dag 34 (06/11) : Shanghai

Vandaag voor de eerste keer een Subbaway broodje (hoe de Chinezen het uitspreken) gegeten. Zowaar de enigste keten in China die een beetje in de buurt kom van broodjes hoe dat wij ze kennen. In België loop ik er bewust voorbij, maar hier blij om eens een “broodje” te eten. Daarna tijd voor de ultieme toeristenactiviteit, de hop on hop off bus. Met ons fotoapparaat in gereedheid en het stadsplannetjes in de hand cruisen we door een groot deel van de stad. Best wel een zalige uitvinding die bus, zo hoef je niet de ganse stad te voet te bezoeken. Kan ik mijn rug wat sparen, want toch wat last. (Had mijn steunzolen dan toch beter bijgehouden ipv ze ooit in colère richting vuilbak te gooien.) Afgestapt aan People Square waar we onze tickets voor overmorgen hebben gekocht. Beslist om richting zuiden te trekken, waar het veel warmer is!! Volgens mijn kousen wordt het stilaan tijd want sommige beginnen gaatjes te produceren.
Nog eens aan de klap geraakt met Chinezen, volgens hen zie ik er een 22jarig Chinees studentje uit...

Dag 35 (07/11) : Shanghai

Vandaag door het Financial Centre van Shanghai gewandeld.  Als ik rondkeek, waande ik mij precies in een of andere futuristische film. Enkel grauwe lucht en onrealistische hoge hightech torens zover het blote oog kan zien. Er zou juist nog een vliegende auto moeten passeren en het beeld was compleet. In het Centre, De Pearl Tower, 5de hoogste TV toren van de wereld bezocht. Zalig uitzicht over de stad.

Dag 36 (08/11) :Shanghai vlucht Guangzhou

Ons laatste dagje Shanghai, wederom een wereldstad die je moet gezien hebben. Yun Yuan Gardens bezocht, weer groter dan ik had verwacht. Alles is hier groter dan verwacht, je valt van de ene verbazing in de andere. Wegens regen snel de metro teruggenomen naar ons hostel en richting luchthaven vertrokken. Op de luchthaven werd mijn trekrugzak tegengehouden vanwege een aansteker. Met trekrugzak bedoel ik dus de grote rugzak dus die je afgeeft in het begin en pas na de vlucht terugkrijgt… Zou mijn zak anders ontploffen in het bagageruim? Gisteren moest ik mijn vuur ook al achterlaten in de Pearl Tower. Want ja, wie weet probeer je de metalen constructie wel in brand te steken. Of misschien voor de bom aan te steken die je ergens verstopt hebt in het gebouw. Het wordt een dagelijkse gewoonte om een nieuwe briquet te kopen, nee ik zie dat absoluut niet als een teken om te stoppen. Trouwens momenteel een gemiddelde van 5 sigas per dag. Ma bon, als je buitenkomt uit de luchthaven mag je ene uitkiezen die iemand daar heeft moeten achterlaten.
Vandaag gelezen dat Guangzhou de 3de grootste stad is van China, telt meer inwoners dan België en heeft de 2de grootste TV toren in de wereld. Alles werkt hier met de overtreffende trap.

Dag 37 (09/11) : Ghuanghzou

Vandaag naar een grotere kamer verhuist want Renske had via internet de mini room geboekt en die is eigenlijk maar voor één persoon bedoeld. Gisteren zat het hotel vol dus de enige oplossing was samen in een eenpersoonsbed te slapen.  Ben blij dat we verhuizen…
In het hotel kan je enkel vliegtickets kopen, zo eenvoudig zo verleidelijk om zonder aarzeling onmiddellijk te boeken. Maar toch eerst de goedkopere versie gaan checken, die in het treinstation. Duimen dat ze daar Engels kunnen... Gelukkig verwezen ze ons snel door naar loket 15 en hebben we zonder problemen onze tickets voor de nachttrein gekregen. Daarna genoten van onze dag, want ’t zijn hier tropische temperaturen. Op onze straat een fancy seafood resto tegengekomen. De grootste verzameling levende vissen, krabben, slangen, mosselen, … die ik ooit gezien heb in mijn leven. Allemaal, de één al wat enthousiaster als de andere, klaar om uitgekozen te worden door hongerige klanten. Verser op je bord kan niet! Budgetgewijs gepast en bij de lokale Chinees gaan eten.  Veel te veel en veel te pikant. Heb vandaag geleerd dat warme thee niet helpt om je mond te blussen.

Dag 38 (10/11) : Guanghzou – nachttrein

Vandaag in een Xientu park gewandeld, beetje te vergelijken met het Domein van Huizingen. Naast de verliefde koppels en gezinnen zijn ook de waterbootjes en de speeltuinen aanwezig. Juist meer bamboe, palmbomen en zotte Chinezen die achteruit lopen. Niet de eerste keer dat we ze tegenkomen, maar waarom ze achteruitlopen en dus meer kans om tegen iemand aan te lopen in een druk park, die vraag blijft onbeantwoord.
De nachttrein, waarvoor ik vreesde, is zoals de derdeklas trein in Rusland. Niet afgesloten coupes van 6 man maar niemand heeft hier een snurkprobleem. Nu nog in slaap geraken want dat blijft nog steeds een moeilijke opgave.

1. Denise.:
    11 november 2012
    Volgens het verslag van Bart heb je de slaap dus niet kunnen vatten, maar had je geen ochtendhumeur en kwam je integendeel met een goed voorstel aan. Jullie voortdurend samen zijn ,met de normale reistegenvallers, bijft dus toch nog een goede huwelijksreis. Ik kan mij momenteel niet meer voorstellen waar jullie zijn, maar het lijkt dus wel dat je nu in de natuur zit. Ik hoop dat jullie fietstocht vandaag met betere fietsen doorgaat. Hoelang zouden jullie eigenlijk nog in China willen blijven? Ik herinner mij nu vaag iets van steunzolen maar het zat niet meer in mijn direct geheugen. Veel plezier nog en tot volgend verslag.