Kazan - Yekaterinburg

10 oktober 2012 - Yekaterinburg, Rusland

Dag 7 (9/10):  nachttrein - Kazan

Onze eerste nacht op de trein, ik had het me toch wat romantischer voorgesteld. Mijn beeld was een luxetrein met ruime slaaprijtuigen en een al even belangrijke restauratiewagen. Hmmm, Transmongolische Express helemaal niet hetzelfde als Orient Express! Gelukkig waren we alleen in een coupé van 4, dan toch een beetje ruimte.

Vandaag letterlijk een rustdag genomen, toch wel vermoeiend zo een wereldreis.  Wat rondgewandeld in Kazan maar vooral gerust en genoten van onze gigantische honeymoonkamer!!

Wat mij opvalt in alle steden tot nu toe, alle straten zijn hier verbazingwekkend proper. Geen vuiltje op de grond.

Dag 8 (10/10) : Kazan – nachttrein

Rusland is precies één grote begrafenis, zoveel zwarte kledij samen. De felle modekleuren zoals bij ons kennen ze hier klaarblijkelijk niet, wordt hier ook niet verkocht in de winkels.
De vrouwen, allemaal met 2 meter lange modellenbenen en dan nog met naaldhakken van minimum 10cm. Ik ben er niets tegen met mijn jeans en sneakers, de Chinalengte zal me beter liggen.

Kazan is met zijn 1,1 miljoen inwoners (ongeveer hetzelfde als bxl!) de hoofdstad van Tartaristan. Weer een saus waar we de afkomst van weten. Andalouse, bolognesesaus  is duidelijk maar zelfs Bearnaisesaus komt van een plaats ergens in Zuid Frankrijk (Béarn). Hollandaisesaus, haha insteker, ook vanuit Frankrijk!

Het Kremlin van Kazan bezocht (foto’s volgen) en wat proviand voor op de trein gekocht. Ik vind het altijd leuk om in een buitenlandse supermarkt rond te lopen. Ik voel me dan zoals een kind in een snoepwinkel, al die nieuwe dingen, ik wil ze allemaal proeven!! Zoals gedacht een rayon volledig gewijd aan wodka, meer dan 100 merken naast mekaar :  Grey Goose, Absolut & Eristoff aanwezig, maar geen Smirnoff te vinden. En naast deze rayon, 1,5 liter plastieken flessen zoals Coca Cola maar dan met prefab Daiquiri, Black Russian, … Ik vraag me af of het deeltje Rus in “Lazarus drinken” niet meer is dan een toevalligheid?

Het geluk stond weer aan onze zijde bij de nachttrein, terug een coupé van 4 voor ons 2. Onze huwelijkreis continues!!

Dag 9 (11/10) : nachttrein –  Yekaterinburg

Vandaag de trofee voor slechtste chauffeur ooit mogen uitreiken, buiten het feit dat we hem niet vonden voor het eerste halfuur, zet hij ons af aan een verkeerd hotel om het dan simpelweg af te bollen. Russische gastvrijheid op zijn best! Mensen zijn hier over het algemeen wel vriendelijk hoor, als we ze verstaan.

Alweer een honeymoonsuite, nu met een overdaad aan rozenblaadjes op de vloer! ’t Is hier leven als God in Frankrijk, maar dan in Rusland. Stadje verkent, er hangt een aangename sfeer.
’s Avonds kiezen we een restoke uit, waar ze enkel een kaart in het Russisch hebben. Met slechts 8 fotootjes hebben we weinig keuze. Ik ben dus maar voor het eerste fotootje gegaan, bleek een Turkse pizza te zijn. En Bart voor het derde fotootje, aubergines. Beiden hebben ons gesmaakt.

1. Denise.:
    12 oktober 2012
    Jullie lijken wel aan een erg zware reis begonnen te zijn. En je bent pas weg. De kans is heel groot dat China nog drukker wordt. Gaat jullie reis op dit ritme verder. En drie dagen op zo'n trein,ik mag er niet aan denken. Stappen jullie echt nergens uit. En kun je ons dan ook geen verhalen sturen. Gelukkig moesten jullie de treincoupe niet delen en was elk hotelverblijf weer een her begin van de huwelijksreis. Hopelijk kun je nog eens schrijven voor je aan de treindriedaagse begint.Papa kijkt ook erg uit naar jullie brieven. Tot later,mama.
    Oh ja, iedereen vraagt me naar nieuws over jullie. Ik geef straks je logboekadres aan tante Myriam.